Er den danske infrastruktur for elbiler tilstrækkelig?
Er den danske infrastruktur for elbiler tilstrækkelig?
I Danmark har vi sat os et ambitiøst mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70% senest i 2030, og om at være CO2-neutrale senest i 2050. Det kræver enorme – men ifølge Klimarådet ikke urealistiske – ændringer på flere områder, herunder ikke mindst på de danske landeveje, hvor offentlig transport og elbiler skal trække en stor del af læsset.
Og netop elbiler og infrastrukturen omkring ladestandere har i den seneste tid været genstand for megen diskussion i de danske medier. Polemikken tog sin begyndelse efter, at komikeren Jan Gintberg beklagede sig over infrastrukturen i et debatindlæg i Politiken. Her skrev han blandt andet følgende:
”Virkeligheden er denne: Så snart du kommer ud til noget, der minder om randområderne, er der større chance for at finde en nedlagt skole end en mulighed for opladning. Som ny e-bilist finder du meget hurtigt ud af, at alle ladestandere med en effekt under 50 kW er fuldstændig uinteressante for mennesker, der befinder sig i trafikken med målet om at nå fra A til B den samme dag. Og at en meget stor del af alle de fine prikker på kortet, der signalerer lademulighed, blot er 11, 18 og måske 22 kW.”
Det naturlige spørgsmål opstår så – er den danske infrastruktur for elbiler tilstrækkelig?
Eksperter enige med Gintberg
Ser vi på eksperternes udtalelser, kunne noget tyde på, at det ikke er tilfældet. Brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne har længe været fortaler for, at en udvidelse af det danske ladenet er bidende nødvendig, hvis vi skal gøre os forhåbninger om for alvor at overføre den grønne bølge til landevejene.
Den danske bilist vil oprigtigt gerne bidrage til den grønne omstilling, men kræver til gengæld, at der ikke er for mange gener – eller for få ladestandere – forbundet med skiftet til det grønnere alternativ.
Lærke Flader, der er branchechef i Dansk Elbil Alliance, påpeger i et debatindlæg i Politiken, at infrastrukturen er helt afgørende for, om danskerne for alvor tager elbilerne til sig. Matcher infrastrukturen ikke salget af elbiler, udebliver omstillingen til elbiler ganske enkelt. Politikerne er derfor nødt til at agere, mener hun.
Politisk velvillighed en afgørende faktor for elbiler
Den holdning står hun ikke alene med. Anna Hilden, formand for Elbilforeningen FDEL, har i en artikel på ing.dk fra sidste efterår listet de fem vigtigste faktorer for, hvordan antallet af elbiler på de danske landeveje øges.
Her er det interessant at se, at punkt 4 lyder ”Adgang til opladning”, mens punkt 5 lyder ”Det offentlige skal gå forrest”. Under punkt 4 nævner erklærer hun sig desuden enig med SF, der har foreslået at oprette en pulje til finansiering af ladestandere, så der sikres en fornuftig infrastruktur spredt over hele landet.
Plads til forbedring
Skal vi tro Jan Gintbergs – og ikke mindst eksperternes – opråb, er der med andre ord plads til megen forbedring, når det kommer til udbredelsen af ladeinfrastruktur i Danmark. Og da det ikke tyder på, at private kræfter kan se en sund forretning i at opstille ladestandere over hele landet endnu, er det nødvendigt med politiske tiltag, hvis infrastrukturen skal forbedres her og nu. Det bør politikerne selv være særdeles interesserede i, hvis målet om 70% reduktion af CO2-udslip i 2030 skal blive en realitet.