Er Black Friday en klimasynder eller ej?
Måske har du allerede gjort brug af et af de usædvanligt gode tilbud, som dukker op under Black Friday sidst i november måned. Måske har du blot overvejet det. Eller måske hører du tværtimod til den gruppe, der aktivt undgår at shoppe på Black Friday for at skåne miljøet.
Black Friday nævnes ofte som en klimasynder. Årsagen er selvsagt, at forbruget nærmest eksploderer på denne dag i slutningen af november, og et øget forbrug betyder selvfølgelig øget produktion, og dermed øget pres på klimaet i form af forurening. Det er derfor naturligt at se Black Friday som en klimasynder – men er den i grunden det?
Merforbrug eller omfordeling?
For at forstå, om Black Friday er en reel klimasynder eller ej, er vi nødt til at tage udgangspunkt i den virkelige elefant i rummet – forbruget. Og her melder det svære spørgsmål sig så. Er forbruget under Black Friday et merforbrug, eller er der blot tale om en omfordeling af et normalforbrug?
Det kan være svært at svare præcist på – ikke mindst, fordi svaret i sig selv ikke er enten eller. Der er næppe nogen tvivl om, at forbrugerne ender med at købe varer, de ellers ikke vil have købt, hvis ikke de kunne opnå rabat på Black Friday. Omvendt ved vi også, at en lang række butikker oplever mindre efterspørgsel op til Black Friday. Forbrugerne udskyder ganske enkelt sit forbrug for at kunne købe til en fordelagtig pris på selve dagen. Der er således hverken tale om udelukkende merforbrug eller udelukkende omfordeling af forbrug, men snarere en blanding heraf.
Det virkelige problem
Og når alt kommer til alt, er det måske i virkeligheden en anelse snæversynet at tage udgangspunkt i Black Friday, når det kommer til forbrug og klima. Bevares; Black Friday er en begivenhed med nærmest symbolsk status på det tårnhøje forbrug, vi oplever. Men samtidig er Black Friday samlet set blot en dråbe i det samlede forbrugshav.
Det virkelige problem er snarere vores generelle forbrugsmønstre, og det bør også være her, at vi fokuserer på at forbedre os. Kan vi ændre de generelle forbrugsvaner, vil det både have en effekt på Black Friday, men også på de 364 øvrige dage i løbet af året. Og det er i virkeligheden, hvad der skal til, hvis vi skal beskytte klimaet i fremtiden. Black Friday eller ej, så bør du altid tænke dig om, når du agerer som forbruger. Det fortjener vores planet – og vi, der lever på den.